Από μικρή σχετικά ηλικία, θυμάμαι συζητήσεις για πεζοδρόμηση του κεντρικού δρόμου, για πλακοστρώσεις, μονοδρομήσεις, παρκαρίσματα.
Και πάντα συνοδεύονται από τις αντίστοιχες διαμαρτυρίες, από καβγάδες και ενστάσεις, από καταγγελίες και διαμάχες.
Οι λίγο μεγαλύτεροι σίγουρα θυμόμαστε το δρόμο που διέσχιζε την πλατεία και περνούσε μπροστά από τα δύο περίπτερα. Και πόσο απέραντη μας φάνηκε η πλατεία όταν πεζοδρομήθηκε αυτό το κομμάτι.
Δεν έχω αυταπάτες ότι θα αποφασίσουν από κοινού οι κάτοικοι κάτι που θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής κατοίκων και επισκεπτών, γιατί ο καθένας μας -και πιθανώς είναι λογικό- μετράει με διαφορετικό τρόπο την ποιότητα της ζωής του. Εγώ, για παράδειγμα, θεωρώ ότι πρέπει να πεζοδρομηθεί όλο το νησί και να μείνει διαθέσιμος για αυτοκίνητα μόνο ο γύρος του νησιού, περιμετρική δηλαδή και παραλιακές οδοί.
Πάντα, βέβαια, θα υπάρχουν αυτοί που δεν συμφωνούν και έχουν τα δικά τους επιχειρήματα. Λογικά το ίδιο είχε συμβεί και τότε, με την πεζοδρόμηση της πλατείας.
Στην περίπτωση της πλατείας, όμως, δεν είναι ένα απλό ζήτημα. Είναι θέμα ασφάλειας, ειδικά όταν πρόκειται για παιδιά.
Η διατήρηση της ασφάλειας των παιδιών, την ώρα που παίζουν έξω, θα πρέπει να αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για κάθε κοινότητα.
Για να γίνει αυτό, λοιπόν, θα πρέπει να αποτραπεί η διέλευση αυτοκινήτων από την κεντρική πλατεία και τους γύρω δρόμους.
Οι κεντρικές πλατείες και οι γύρω δρόμοι αποτελούν συχνά τον κόμβο της κοινοτικής δραστηριότητας και βασικό σημείο συγκέντρωσης για παιχνίδι. Είναι σημαντικό να διασφαλίζεται η ασφάλεια των παιδιών, ενώ παίζουν ή συμμετέχουν σε κοινοτικές εκδηλώσεις. Παίζοντας έξω, τα παιδιά έχουν έναν πιο υγιή και δραστήριο τρόπο ζωής, μαθαίνουν να παίζουν πιο δημιουργικά. Το παιχνίδι σε ποδηλατόδρομους, αθλητικά γήπεδα και καθορισμένους χώρους για πεζούς ενθαρρύνει τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους και να δημιουργήσουν παιχνίδια με φίλους.
Οι διερχόμενοι οδηγοί μπορεί να μην έχουν πάντα επίγνωση της παρουσίας παιδιών που παίζουν μέσα ή γύρω από τους δρόμους, ή μπορεί απλά να μην τους ενδιαφέρει, και πολλά ατυχήματα συμβαίνουν όταν οι οδηγοί αποσπώνται από τηλέφωνα, συστήματα GPS ή άλλους περισπασμούς.
Επιπλέον, σίγουρα το να σταματήσει η διέλευση αυτοκινήτων από την κεντρική πλατεία δημιουργεί ένα πιο φιλόξενο και χωρίς αποκλεισμούς περιβάλλον για τις οικογένειες. Όταν οι οικογένειες αισθάνονται άνετα και ασφαλείς κατά την επίσκεψή τους σε ένα χώρο, είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν αυτό το χώρο περισσότερο, να νιώσουν πιο κοντά στους συμπολίτες τους. Αυτό δημιουργεί μια αίσθηση κοινοτικού πνεύματος, όπου οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να υποστηρίξουν έτσι και τις τοπικές επιχειρήσεις, να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις και να δημιουργήσουν μια πιο ενεργή και συνεκτική κοινότητα. Το χτίσιμο της κοινότητας θα πρέπει να είναι προτεραιότητα για την κάθε περιοχή.
Είναι σημαντικό για τους επικεφαλής της κοινότητας και τις οικογένειες να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν γειτονιές φιλικές προς τους πεζούς που δίνουν προτεραιότητα στην ασφάλεια και την ευημερία των παιδιών.
Βάσω Νικολογιάννη
*Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου του δικτυακού τόπου, χωρίς την προηγούμενη έγγραφη άδεια του etoliko.gr*